Home » Noutăți » Recenzii de aprilie, 2020

Recenzii de aprilie, 2020

Străinul din Țara Marelui Nimic

Gabriel Klimovicz

colecția Lit, Tritonic, 2019

Gabriel Klimowicz înghesuie aproape tot ce ne-a șocat în societatea noastră în ultimiii ani sau ne șochează încă: incendiul de la Colectiv, moartea polițistului care deschidea pe motocicletă drumul fostului ministru de interne, arestarea ministrului respectiv, protestele de stradă, demisia premierului pe Facebook, desemnarea unui premier tehnocrat, arestarea unui șir de parlamentari de către DNA și defilarea lor în fața camerelor de luat vederi cu cătușele la mâini, implicarea serviciilor secrete în viața politică, îndeosebi a generalului director adjunct al Serviciului, uciderea unui copil de către câinii vagabonzi, explozia lumii interlope, demisia unui judecător al Curții Constituționale căruia i se înscenează o afacere cu struți, arestarea unui lider de Senat, aservirea televiziunii naționale intereselor guvernanților, măsluirea voturilor, legile dedicate, discuțiile interminabile despre interesul național, corupția la nivel înalt – în partide, în ministere, în biserică, în economie etc etc. N-am trăit toate acestea? Nu le-am văzut la televizor? Nu le-am citit în presă? De multe ori înșiruirile de epitete sau caracteristicile personajelor par că apar în pagină doar pentru a ne aminti că autorul le știe și pe acelea, altfel sunt răutăți inutile, fără vreo adăugire la complexitatea subiectului.

recomandare de Stelian Țurlea pe mediafax

 

Jurnalismul și literatura. Similitudini și diferențe

Ioan Laza, Florin Ardelean

colecția comunicare media, Tritonic, 2019

Lucrarea conține lucrările Conferinței internaționale „Mass media în post-comunism: mostenire, evolutie, tendinte‖ (ediția a III-a) cu tema: „JURNALISMUL SI LITERATURA: similitudini și diferente‖ desfasurata la Oradea, in octombrie 2018.
La aproape 30 de ani de când jurnalismul și-a recâștigat libertatea de expresie se impune o analiză privind complicitățile, diferențele și dialogurile dintre jurnalism și literatură. Dincolo de miza diferită a mesajelor, există suficiente argumente pentru ”estetici” ale textului jurnalistic și ale celui literar, cu zone de interferență și zone disociate. Ne propunem să identificăm câmpurile de autonomie, dar și punctele de inserție dintre jurnalism și literatură. În același timp, socotim necesară și evaluarea profilurilor de identitate jurnalist – scriitor.

semnal editorial în Buletin editorial RADOR, nr. 36 (58), aprilie 2020

 

Afaceri de familie

Teodora Matei

colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2020

Stilul doamnei Matei este unul curat, fără prea multe metafore inutile, ceea ce mie îmi place de minune. A conturat acțiunea romanului cu degajare, dar și cu doze zdravene de suspans, așa cum îi stă bine oricărui roman polițist. (…) Acțiunea este bine conturată, cu detalii desprinse din viața reală, ceea ce dă veridicitate faptelor, un element crucial în genul polițist. Recomand cartea cu mare drag, este un roman de citit pe nerăsuflate, cu multă poftă, ce destinde cititorul și îl pune în poziția comisarului, anchetând cazul din toate unghiurile.

recenzie pe ciobanuldeazi

 

Străinul din Țara Marelui Nimic

Gabriel Klimovicz

colecția Lit, Tritonic, 2019

Acum i-a apărut romanul de față, mai dur decât precedentele. Dacă „Lumea ticăloșilor” era o frescă de circa 900 de pagini a lumii lui Ceauşescu din anii ’80 şi a României din anii ’90, iar „Nunta”, era o privire tăioasă asupra relaţiilor dintre bărbat şi femeie, într-o lume care suferă în urma unei crize a valorilor, romanul de față, tot unul masiv, este un fel de frescă foarte dură a societății acestor ani. Într-un stil inconfundabil – de altfel, Gabriel Klimowicz afirma într-un interviu: „Stilul meu este unul jurnalistic, frust, atât în exprimare, cât şi ca mesaj.”

recomandare de Stelian Țurlea pe amosnews

 

Diva socialistă – Modele feminine în cinematograful est-european

Andreea Ionescu-Berechet

colecția Comunicare media, Tritonic, 2019

Cel mai consistent capitol este cel dedicat cinematografiei române, unde Andreea Ionescu-Berechet conturează portretele mai multor actriţe de cinema din diferitele decenii ale perioadei comuniste, combinând observaţii de istorie a filmului cu numeroase elemente biografice, multe dintre ele obţinute prin interviuri directe cu unele protagoniste, din care sunt preluate în volum câteva fragmente. Prin analiza felului în care s-a schimbat de-a lungul anilor modelul divei (atât cât se poate aplica acest termen în România), în funcţie de contextul politic şi cultural şi de ideile pe care ideologia oficială dorea să le disemineze, studiul surprinde în subsidiar evoluţia mentalităţilor şi a propagandei, dar şi a unor firave ieşiri din norme. (…) Deşi sunt inegale în studiile pe care le includ şi pe alocuri ar fi fost nevoie de o mare coerenţă de stil sau de aprofundarea unor idei care rămân doar schiţate, cele două volume aduc o perspectivă nouă, necesară şi ofertantă asupra istoriei cinematografiei din întregul bloc comunist şi, implicit, din România.

recenzie de Ionuț Mareș în Ziarul Metropolis

 

Somalia, mon amour, ediția a II-a

Bogdan Hrib, Sofia Matei

colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2016

Ritmul alert se menține pe toată durata lecturii, la fel cum suspansul se ridică la cote înalte, iar împreună cu o intrigă ingenioasă alcătuiesc ingredientele perfecte pentru un roman mystery de succes. (…) Cred că seria Stelian Munteanu are un loc bine asigurat în literatura mystery & thriller a țărișoarei noastre și oricine este pasionat de acest gen ar trebui să o citească. În final, recomand acest roman cu mare drag, menit să vă țină antrenați în lectura bine conturată, alături de personaje captivante și carismatice.

recenzie pe ciobanuldeazi

 

Arta guvernării în urzeala politicii

Mihaela Răileanu

colecția Sens, Tritonic, 2019

Considerații despre lumea și literatura fantasy, cu întrebări esențiale, de genul „De ce oamenii mari se refugiază în fantezie?”; Informații esențiale despre George R.R.Martin și „Game of Thrones” (GOT – tradus la noi „Urzeala tronurilor”); ce a adus nou Martin („lupta dintre eroii buni și cei răi într-o societate cumva mai aproape de zilele noastre, cu nenumărate intrigi politice și multiple interese.”); teme, motive și simboluri GOT, comparații cu ce s-a întâmplat în istoria recentă, dificultățile filmărilor (ar fi trebuit vreo 20 de filme ca să poată fi cuprinsă întreaga acțiune), efectul HBO (felul în care serialele acestui canal de televiziune reușesc să surprindă complexitatea societății: și mai ales faptul că numărul mare de sezoane – serialul a început în 2011 și s-a încheiat în 2019 – a putut cuprinde bogăția subiectului); istoria de dincolo de serial (mai ales pentru faptul că Martin a creat o lume asemănătoare cu Europa medievală, ceea ce impune o comparație); arta guvernării în GOT – despre toate acestea veți citi în carte.

recomandare de Stelian Țurlea pe amosnews

 

Reziliență. Un roman cu Stelian Munteanu și Tony Demetriade

Bogdan Hrib

colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2020

Romanul „Reziliență” de Bogdan Hrib este inclus în colecția Mystery & thriller a Editurii Tritonic, acolo unde se găsesc și restul volumelor care îl au ca personaj principal pe Stelian Munteanu.

semnal editorial pe 4arte.ro

 

 

 

Văduva neagră. volumul 4 din seria Vagabond

Lucian Dragoș Bogdan

colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2020

Romanul „Văduva neagră” de Lucian Dragoș Bogdan a apărut tot în colecția Mystery & thriller a Editurii Tritonic, în care sunt incluse și primele volume ale seriei Vagabond, „Vânătorii de capete”, „Apărarea siciliană” și „Picătura chinezească”.

semnal editorial pe 4arte.ro

 

 

 

Arta guvernării în urzeala politicii

Mihaela Răileanu

colecția Sens, Tritonic, 2019

O altă concluzie – sau îndemn spre lectură – o găsim într-un artciol al Mihaelei Răileanu premergător apariției cărții: „Înainte de Casa Stark și de Casa Lannister au existat Casa York și Casa Lancaster. Înainte de Tyrion a existat Richard al III-lea. Înainte de Zid au existat alte ziduri care au rezistat zeci și sute de ani și care stau mărturie și astăzi drumului parcurs de umanitate spre civilizație. Înainte ca George R.R.Martin să se apuce să ne spună o poveste cu dragoni, prințese cu părul alb, voinici morali care își pierd capul sub sabia călăului și pitici isteți și plini de noroc, a existat o istorie europeană populată de regi, regine, prințese, cu tronuri care trebuiau cucerite, păstrate și lăsate moștenire. Au existat cu siguranță și dragoni, dacă nu în carne, oase și flăcări măcar pe unele blazoane. Și desigur, cum aș putea uita, au existat dintotdeauna intrigi, minciuni, situații neprevăzute, alianțe ciudate, victime și țapi ispășitori. Pentru că guvernarea nu înseamnă numai bunăcredință. Cel mai adesea, înseamnă capacitatea de a te menține la putere.”

recomandare de Stelian Țurlea pe mediafax

 

Tenebre. Miercuri

Daniel Timariu

colecția SFFH, Tritonic, 2019

Tensiunea este bine dozată. Cartea pornește de la un alt caz aparent banal: găsirea unei monede. Treptat, însă, poveștii nu doar că i se adaugă noi personaje, ca în volumele anterioare, ci miza crește tot mai mult, ajungând la un stadiu de „a fi sau a nu fi” al tuturor realităților. (…) Per total, romanul m-a impresionat. Mi s-a părut dovada unei maturizări a autorului. Miza a crescut și ea pe parcursul cărții, ajungând la un nivel greu de anticipat după primele rânduri. Tocmai asta reprezintă, în opinia mea, calitatea și pericolul volumului Tenebre. Miercuri. Așteptările au devenit extrem de mari. A fost Miercuri apogeul seriei, sau o ștachetă pe care autorul o va depăși în continuare?

recenzie de Lucian Dragoș Bogdan în revista Galaxia 42 nr. 5 / aprilie 2020

 

Geopolitică și geoeconomie contemporană

Antonia Colibășanu

colecția Științe politice, Tritonic, 2020

semnal editorial în Ora nouă

 

 

 

 

Cine a ucis-o pe Heidi Marc VoltenauerCine a ucis-o pe Heidi

Marc Voltenauer

colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2020

Trebuie să recunosc că am fost tare entuziasmată atunci când am auzit despre acest roman, atât datorită poveștii, dar și a faimei operei, cartea fiind distinsă cu premiul POCKET 2019 pentru roman polițist în limba franceză. Un alt element care atrage cititorul este coperta, care în cazul de față te duce cu gândul la munții elvețieni și, bineînțeles, la o crimă. Lectura se învârte în jurul unor crime care aparent nu au nici o legătură, dar care se pot dovedi a fi mult mai înrădăcinate în mica comunitate din munți decât toți se așteptau. (…) Cartea are toate ingredientele pentru a oferi cititorului o lectură relaxantă, dar antrenantă, ce îți pune mintea la contribuție și te face să participi în mod activ la anchetă.

recenzie pe ciobanuldeazi

 

catalina-fometici-imperiul-de-sticlaImperiul de sticlă

Cătălina Fometici

colecția SFFH, Tritonic, 2018

Romanul debutează oarecum lent, cu rememorarea unor evenimente trecute, nedesluşite până la capăt şi cu contururi ceţoase. După câteva pagini însă, cartea prinde viteză, iar ritmul se menţine alert până la final. Ba chiar şi dincolo de el, deoarece, aşa cum ne avertizează Cătălina Fometici încă din titlul primului capitol: poveştile nu se sfârşesc atunci când demonul este răpus. Acest melanj fantasy-SF, combinat cu elemente de baladesc, dar şi cu accente antitotalitare evidente reprezintă un pariu câştigat, romanul fiind unul rotund, vorbind de un nou mod de a face literatură. Este o provocare de proporţii, arătând un autor curajos, capabil să lucreze pe spaţii largi.

recenzie de Lucian Vasile Szabo în revista Galaxia 42, nr 5 / aprilie 2020

 

Câinii diavolului

Cătălina Fometici

colecția SFFH, Tritonic, 2017

Volumul de faţă exploatează la maximum tema omului-lup, viziunea de la care se porneşte fiind cea populară, a omului transformat din proprie voinţă ori fără să ştie, ca meşteşug diavolesc. Nu se insistă aproape deloc pe viziunea religioasă ori pseudoreligioasă, fiind făcute doar câteva trimiteri la caracterul diabolic al afacerii. (…) În Câinii diavolului întâlnim această dualitate profundă, vorbind despre oameni capabili să se metamorfozeze prin propriile puteri, dar şi despre incapacitatea unora de a se opune trecerii în stadiul de fiară sângeroasă, făcând naraţiunea mult mai dilematică, vorbind despre oameni prinşi în aceste zbateri infernale. Aceste elemente dau valoare textelor, amplificând ceea ce, la prima vedere, pare a fi trei poveşti eroice bine spuse.

recenzie de Lucian Vasile Szabo în revista Galaxia 42, nr 5 / aprilie 2020

 

Sfârșitul inocenței

Cristian Vicol

colecția SFFH, Tritonic, 2018

Deși baleiază registrul fantastic, trecând prin fantastic mitologic, fantastic urban, istorie alternativă, horror și SF, scriitura bine exersată și plăcută, precum și elementul-surpriză de la final, cel care întoarce sau completează din câteva tușe de panel înțelesul prozelor sunt elemente care unesc aceste texte într-un volum omogen. (…) Ca o concluzie generală, după ce am parcurs toate textele, pot spune că scriitura lui Cristi Vicol e așezată, vocea narativă e bine conturată, iar greșelile, sau neadaptările vocabularului, deși există, sunt puține. N-ar mai fi lipsit mult, după exigențele mele, și aș fi putut spune că scrierea e impecabilă.

recenzie de Alexandru Lamba în revista Galaxia 42 nr. 5 / aprilie 2020

 

Sub apa dragonului strâmb

Daniel Timariu, Anamaria Ionescu, Lucian-Dragos Bogdan, Lucian-Vasile Szabo, Teodora Matei, Liviu Surugiu, Raymond Clarinard, Catalina Fometici, Monica Ramirez, Danut Ungureanu

colecția SFFH, Tritonic, 2019

Cu un început entuziasmant și nuanțe moderniste pe care, din păcate, n-am reușit să le înțeleg în ansamblul textului, povestirea Teodorei Matei, inițiatică în raportul descoperirilor la care suntem martori alături de (anti)eroul Erik, invită la meditații muzicale ritualice, sub adăpostul ramurilor de cais, în vecinătatea domnițelor cu bucle de azur.

recenzie de Ciprian-Ionuț Baciu a povestirii Erik și Dragon, de Teodora Matei, în revista Galaxia 42, nr. 5 / aprilie 2020

 

Sub apa dragonului strâmb

Daniel Timariu, Anamaria Ionescu, Lucian-Dragos Bogdan, Lucian-Vasile Szabo, Teodora Matei, Liviu Surugiu, Raymond Clarinard, Catalina Fometici, Monica Ramirez, Danut Ungureanu

colecția SFFH, Tritonic, 2019

Deși peregrinările investigatorului medieval de ocazie mi s-au părut un pic prea întortocheate, spectacolul cetății, al artefactelor, al ființelor magice (de la păsări de foc, până la gărzi-fantomă) reliefează calitățile unui scriitor experimentat. Deși toate aceste elemente magice luxuriante nu par să aducă noutăți semnificative în cadrul genului, parfumul și nuanțele detectivistice oferă textului vigoare, prospețime narativă și posibilitatea unui deznodământ neașteptat, pe care Lucian-Dragoș Bogdan o fructifică cu siguranța unui autor stăpân pe mijloacele și tehnica artistică.

recenzie de Ciprian-Ionuț Baciu a povestirii Prințul din Çeretkipi, de Lucian Dragoș Bogdan, în revista Galaxia 42, nr. 5 / aprilie 2020

Scrie un comentariu

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu steluță sunt obligatorii *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: