Teatrul Naţional Radiofonic lansează serialul „Radio Noir. Povestiri polițiste”
De Ziua Națională a Radioului, Teatrul Național Radiofonic lansează premiera Sezonului 1 din serialul „Radio Noir. Povestiri polițiste”, demers de anvergură, menit să promoveze autori români contemporani, prin realizarea unor producții sonore proaspete, incitante, extrem de captivante pentru iubitorii genului poliţist și ai teatrului radiofonic, în general. „Radio Noir” reprezintă un amplu proiect radiofonic, dedicat literaturii poliţiste autohtone, un serial de 5 episoade, realizate după povestiri publicate la Editura Tritonic, în antologia „Noir de București”: „Crimă de cartier” de Bogdan Hrib, „Vin roşu pentru soţul meu” de Tony Mott, ”Trafic de organe” de Dan Rădoiu, „Sara” de Daniel Timariu şi „Noapte în Gara de Nord” de Ştefan D. Guţă. Dramatizările radiofonice și regia artistică sunt semnate de Mihnea Chelaru.
Premierele radiofonice se vor difuza la Radio România Actualități, de la ora 23.05 – luni, 1 noiembrie (episoadele 1 și al 2-lea), marți, 2 noiembrie (episoadele al 3-lea și al 4-lea) și miercuri, 3 noiembrie (episodul al 5-lea).
Cele 5 episoade vor fi postate, la 1 noiembrie, și pe site-ul www.eteatru.ro.
Dramatizările lui Mihnea Chelaru au valorificat inspirat direcțiile narative ale celor 5 povestiri polițiste, selectând esenţialul din paginile de proză, structurând întâmplările și dialogurile în secvențe sugestive, extrem de ofertante pentru limbajul radiofonic, prin desfășurarea cinematografică a întâmplărilor, prin dinamismul și ritmul, care au generat, ulterior, o elaborare sonoră minuțioasă. Regizorul Mihnea Chelaru este recunoscut drept un adevărat inovator în domeniul artei sunetelor, spectacolele sale primind numeroase premii, la importante festivaluri internaționale, dedicate teatrului radiofonic, iar în lucrul cu actorii dovedește rigoare, precizie, putere de convingere și o energie creatoare, ce se transmite întregului ansamblu artistic. Așa s-a întâmplat și acum, la înregistrările celor 5 episoade radiofonice, în ale căror distribuții veți regăsi nume importante ale teatrului românesc și totodată ale teatrului la microfon, alături de mai tineri actori, care au izbutit să evidențieze, sub îndrumarea regizorală, multiplele sensuri și intenții cuprinse în text. Muzica originală a lui Codrin Lazăr a conferit culoare şi o energie aparte secvenţelor sonore, subliniind situaţii ori dialoguri ale personajelor şi amplificând efectele dramatice.
Povestirea „Crimă de cartier” de Bogdan Hrib conţine, fără îndoială, toate elementele care pot sta la baza unei producţii de succes: o intrigă bine condusă, personaje veridice, conotaţii actuale, farmec al scriiturii şi autenticitate. Era firesc, așadar, ca spectacolul radiofonic realizat după această povestire să ne propună un univers sonor animat și plin de mister, în care-şi află, de asemenea, locul, ironia şi simţul umorului. Arhitectura sonoră complexă învăluie o acţiune interesantă, imprevizibilă, replici de efect, personaje vii și cuceritoare. În acest episod, facem cunoștință cu anchetatorii – comisarul-şef Anton Demetriade şi subinspectorul Anabella Păduraru (interpretați de către Cosmin Șofron și Daniela Ioniță Marcu) –, cele două personaje-liant, care vor dezlega cu abilitate enigmele, la capătul unor aventuri palpitante, pe parcursul celor 5 episoade radiofonice.
În povestirea „Vin roșu pentru soțul meu”, Tony Mott (pseudonim literar al scriitoarei Antoaneta Galeş) conduce cu abilitate intriga, întreține suspansul și, totodată, izbutește să contureze personaje credibile, adevărate tipologii specifice lumii actuale. Dincolo de acțiunea interesantă și incitantă, povestirea vorbește despre corupția la nivel înalt, despre abuzul de putere și de influență, care poate afecta în cel mai mare grad destine ale unor oameni nevinovați, dar și despre lupta acestora din urmă cu cei mult mai puternici decât ei, o luptă inegală, dar obligatorie. Eroina principală luptă, cu forțe inegale, cu un întreg angrenaj social, politic, familial, astfel încât spectacolul aduce în discuție condiția femeii, evidențiind coordonatele sufletului feminin, elementele ce compun esența feminității.
Povestirea „Trafic de organe” de Dan Rădoiu înfățișează un război între două clanuri mafiote, autorul conducând cu abilitate acțiunea, mizând pe lovituri de teatru, aducând în scenă personaje extrem de puternice, care se confruntă în secvențe încărcate de tensiune dramatică. Spectacolul radiofonic amplifică intensitatea scenelor, evidențiază forța copleșitoare a personajelor, caracteristicile unei lumi crude și totodată bizare, o lume aparte, cu legi nescrise, populată de eroi extrem de bine individualizați și conturați.
Despre povestirea „Sara”, autorul Daniel Timariu mărturisea: „Este singura povestire, sau măcar prima, în care atât infractorul cât și polițistul sunt femei. Tinere, în plină afirmare, aflate de o parte și de alta a legii”. Din acest punct de vedere, spectacolul radiofonic explorează, cu abilitate, meandrele sufletului feminin și psihologia umană în general, vulnerabilitățile, impulsurile care scot la iveală latențe nebănuite. Într-o lume profund viciată și dubioasă, adesea relația victimă/criminal este mai complicată decât pare, iar vinovatul este, la rândul său, o victimă a unui sistem care nu i-a oferit nicio posibilitate de alegere. Finalul deschis îndeamnă la meditație și este extrem de semnificativ, pentru lumea contemporană.
Povestirea „Noapte în Gara de Nord” de Ștefan D. Guță, ne propune o incursiune într-o lume aparte, plină de mister: gara, un spațiu mereu aglomerat, foarte circulat, de către categorii diverse de oameni, un loc unde o crimă poate trece aparent neobservată. De altfel, există o adevărată tradiție, în literatura polițistă, de a alege gările drept spații ale celor mai captivante intrigi și, din acest punct de vedere, „Noapte în Gara de Nord” valorifică posibilitățile oferite de un asemenea cadru, iar spectacolul radiofonic, atent gândit, ne oferă un tablou viu, veridic și expresiv.
Pentru Teatrul Naţional Radiofonic, lansarea unui proiect atât de ambiţios, de asemenea importanță, precum „Radio Noir”, dedicat exclusiv literaturii naționale contemporane, înseamnă, fără îndoială, o ocazie de a provoca interesul publicului larg, aducând, totodată, succes şi recunoaştere. Demersul Teatrului Național Radiofonic, de a încuraja și de a pune în undă creația literară autohtonă, este remarcabil și benefic, cu atât mai mult, cu cât producțiile din proiectul „Radio Noir” reprezintă o foarte reușită oglindă a societății actuale, iar, din punct de vedere sonor, creații puternice și captivante, care explorează, prin mijloace auditive, teritoriul fascinant al literaturii poliţiste, având toate atuurile pentru a interesa şi pentru a cuceri publicul contemporan.
Domnica Ţundrea
Radio Noir. Povestiri polițiste – ep. 1. Crimă de cartier de Bogdan Hrib. Dramatizarea radiofonică şi regia artistică: Mihnea Chelaru. În distribuție: Cosmin Şofron, Daniela Ioniţă Marcu, Nicoleta Lefter, Ion Arcudeanu, Marius Călugăriţa, Cristi Dionise, Bogdan Isopescu, Sabina Lepădătescu, Alin Potop. Muzica originală: Codrin Lazăr. Sound design: Mihnea Chelaru. Asistenţă tehnică înregistrări teren: Bogdan Dumitrescu. Regia de studio: Janina Dicu. Redactor şi producător: Domnica Ţundrea. Spectacol realizat după o povestire din antologia Noir de București, publicată la Editura Tritonic.
Radio Noir. Povestiri polițiste – ep. 2. Vin roşu pentru soţul meu de Tony Mott. Dramatizarea radiofonică şi regia artistică: Mihnea Chelaru. În distribuție: Cosmin Şofron, Daniela Ioniţă Marcu, Delia Nartea, Lucian Iftime, Mihai Constantin, Virginia Rogin, Cristian Simion, Ioana Chelaru, Alina Petrescu, Ionuţ Oprea, Mihai-Cristian Dulea, Adrian Dima. Muzică originală de Codrin Lazăr. Sound design: Mihnea Chelaru. Asistenţa tehnică: Florin Bădic. Regia de studio: Janina Dicu. Redactor şi producător: Domnica Ţundrea. Spectacol realizat după o povestire din antologia Noir de București, publicată la Editura Tritonic.
Radio Noir. Povestiri polițiste – ep. 3. Trafic de organe de Dan Rădoiu. Dramatizarea radiofonică şi regia artistică: Mihnea Chelaru. În distribuție: Cosmin Şofron, Daniela Ioniţă Marcu, Ion Haiduc, Ştefan Velniciuc, Gabriel Radu, Ion Grosu, Mircea Alexandru Băluţă, Mihaela Beţiu, Marcelo Cobzariu, Marius Călugăriţa, Mihai-Cristian Dulea. Muzică originală de Codrin Lazăr. Sound design: Mihnea Chelaru. Regia de montaj: Florin Bădic. Regia de studio: Janina Dicu. Redactor şi producător: Domnica Ţundrea. Spectacol realizat după o povestire din antologia Noir de București, publicată la Editura Tritonic.
Radio Noir. Povestiri polițiste – ep. 4. Sara de Daniel Timariu. Dramatizarea radiofonică şi regia artistică: Mihnea Chelaru. În distribuție: Cosmin Şofron, Daniela Ioniţă Marcu, Gavril Pătru, Cosmina Olariu, Valentin Teodosiu, Coca Bloos, Angel Popescu, Daniel Tudorică, Marius Călugăriţa, Mircea Alexandru Băluţă. Muzică originală de Codrin Lazăr. Sound design: Mihnea Chelaru. Asistenţa tehnică: Florin Bădic. Regia de studio: Janina Dicu. Redactor şi producător: Domnica Ţundrea. Spectacol realizat după o povestire din antologia Noir de București, publicată la Editura Tritonic.
Radio Noir. Povestiri polițiste – ep. 5. Noapte în Gara de Nord de Ştefan D. Guţă. Dramatizarea radiofonică şi regia artistică: Mihnea Chelaru. În distribuție: Cosmin Şofron, Daniela Ioniţă Marcu, Dan Clucinschi, Marius Rizea, Alexandra Răduţă, Alin Potop, Albert Chelariu, Angel Popescu, Vlad Bîrzanu, Mircea Constantinescu, Irina şi Sonia Sglimbea, Ioana Chelaru. Muzică originală de Codrin Lazăr. Sound design: Mihnea Chelaru. Asistenţa tehnică: Florin Bădic. Regia de studio: Janina Dicu. Redactor şi producător: Domnica Ţundrea. Spectacol realizat după o povestire din antologia Noir de București, publicată la Editura Tritonic.