Războiul de acasă (Volumul 4 din seria Sergiu Manta)
Anamaria Ionescu
colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2024
Dacă vă plac filmele polițiste, cu multă acțiune, agenți, comploturi și investigații sub acoperire, cartea asta e pentru voi. „Războiul de acasă” e volumul 4 din seria Sergiu Manta, dar e primul pe care îl citesc (nu faceți ca mine – respectați ordinea, ca să înțelegeți mai bine firul narativ și evoluția personajelor). Nu e un gen pe care îl abordez des, dar descrierea poveștii mi-a stârnit curiozitatea și pot spune că nu regret deloc că i-am dat o șansă. Ceva mai nou pentru mine, dar fain și interesant. Puncte forte:
– capitolele sunt construite pe mai multe planuri, ca niște secvențe de serial;
– tema loialității e abordată diferit, în funcție de fiecare personaj;
– elemente de realism urban: pandemia COVID-19, corupția, diferențele între zona centrală și suburbii;
– lectură rapidă, limbaj colocvial, cu switch română-engleză: exact ca în vorbirea de zi cu zi;
– misterul din jurul lui Sergiu și multe conspirații (a păstrat dinamismul);
– finalul m-a făcut să vreau să mai citesc și alte volume din serie.
Am ieșit din zona mea de confort și mi-a plăcut. Pentru cei care sunteți ca mine, adică începători în acest gen, e o serie pe care merită să o încercați.
povestileuneifemei pe Instagram
Precum online, așa și pe pământ
Răzvana Niță-Lupu
colecția Lit, Tritonic, 2024
În 2023 m-am întâlnit cu scriitura Răzvanei și am parcurs atunci romanul său cu tentă biografică – Tătăl meu, Iosif, despre care am scris la vremea respectivă pe blogul Literatura pe tocuri. Astăzi mă regăsesc, din nou, în fața unei cărți scrise de această autoare, dar de data aceasta, stilul ales și subiectul tratat, sunt total diferite. Trecerea de la o dramă menită să aducă în atenție traiul din perioada comunistă într-o familie în care tatăl este considerat de către sistemul politic un dezertor, către o satiră extrem de realistă care atacă mediul online, a fost un parcurs interesant de urmărit și asimilat și mi-a dat ocazia de a cunoaște altă latură a autoarei, una delicios de sarcastică și acidă. (…) Fie că ești activ pe Facebook sau poate doar stai deoparte și privești la ceilalți cum își împărtășesc viața și experiențele, fie că ești un influencer de succes sau un neica nimeni, tot ești nevoit să treci prin anumiți pași care să te valideze ca utilizator și de ce nu, membru de bază al unei comunități virtuale, de cele mai multe ori, bazată pe nimic. (…) Încă de la prima postare riști să o dai de gard. Situațiile sunt autentice și foarte de realiste. Cap-coadă, cartea este plină de ironii, deloc fine, la adresa consumatorilor de Facebook. Limbajul în care este scrisă alternează de la sintagme golănești la replici cu iz intelectual, dar sarcastic. Situațiile sunt autentice și foarte de realiste. Cap-coadă, cartea este plină de ironii, deloc fine, la adresa consumatorilor de Facebook. Limbajul în care este scrisă alternează de la sintagme golănești la replici cu iz intelectual, dar sarcastic.
Dragoș C. Costache
colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2023
Interesele și calitățile publicisticii lui Dragoș C. Costache s-au prelungit și în zona literară în 2023, cu romanul În tăcerea nopții (Editura Tritonic), volum ce a deschis seria Popova & Popescu, continuată cu Lăudați și cîntați (Editura Tritonic, 2024), din care mai fac parte patru proze scurte (High-life, Supravețuitorul, Low life și Duelul), publicate online. La un prim nivel, Popova & Popescu este o serie de ficțiuni polițiste, în centrul căruia se află subcomisarul Milia Popova și comisarul Adrian Popescu, parteneri de investigații criminalistice. Adrian Popescu este polițistul cu experiență, veteran de război, abrutizat de această experiență, precum și de viața de polițist la Omoruri, grobian și realist, cel pentru care, de cele mai multe ori, scopul scuză mijloacele. Milia Popova este o tînără lipoveancă fugită de sărăcia din Dobrogea, unde, orfană fiind, a fost crescută de bunică, care a venit la București pentru a studia Dreptul.
Dragoș C. Costache
colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2024
Cînd regele Albert a dat Decretele de integrare a femeilor în poliție și magistratură, Milia a ales primul domeniu în detrimentul celui din urmă. (…) Acuitatea socială a lui Dragoș C. Costache nu se traduce doar printr-un clasor al meseriilor, ocupațiilor sau rolurilor sociale al perioadei, ci și prin aducerea în prim-plan a unor probleme sociale importante, valabile acestui București interbelic alternativ, cît și celui real din trecut și de azi: inechitatea socială, rasismul elitelor, sentimentele antisemite și antiroma ale majorității populației, exploatarea muncitorilor, inegalitatea economică, corupția guvernamentală și multe altele. (…) Lumea seriei Popova & Popescu este străbătută de o tensiune subtilă, dar puternică, între progresul tehnologic și reminiscențe ale unor credințe vechi în magie și ocult. „Cît de rece și bîntuit de năluci ale trecutului, de spectre înfricoșătoare ale viitorului“, așa vede eroina cărții Estul în care trăiește. După cum spuneam, seria Popova & Popescu e un fel de Babylon Berlin dacă avea loc într-un București alternativ, o ucronie cu elemente fanstastice amintind și de The Man in the High Castel de Philip K. Dick, cu o protagonistă care are o putere specială ca în the shining din cartea cu același nume al lui Stephen King. Totuși, fantasticul rămîne într-un plan secundar și nu deturnează cartea de pe linia detectivistă sau din zona romanului politic și social.
Victor Cobuz în Observator cultural nr. 1252
Bogdan Hrib
colecția Smart Books, Tritonic, 2024
Piața de carte în timpul și după pandemia de Covid 19 este o carte despre cărți, ce scoate în evidență rolul complex pe care cărțile le au în societatea noastră. Volumul cuprinde teorii, caracteristici și perspective ale produsului carte, istoricul și dezvoltarea industriei editoriale, dar și diversele modele de afaceri prezente în această industrie. Sunt analizate modele clasice – editurile, dar și noi modele de afaceri precum comerțul electronic sau modele de închiriere de cărți.” – Prof. univ. dr. Corina Pelă
„Studiul realizat de Bogdan Hrib, unul dintre cei mai avizați cunoscători ai domeniului, conturează o industrie marcată de incertitudine și lipsă de coerență. Deși comerțul s-a mutat online, preferințele de consum ale cititorilor nu s-au modificat prea mult. Studiul nu doar clarifică realitatea actuală a pieței de carte din România, ci și ridică întrebări esențiale: Vor reuși editurile să adopte modele de afaceri adaptate publicului actual? Ce reforme sunt necesare pentru a stimula lectura? Cum pot editurile și autorii români să devină mai vizibili în Europa? – Prof. univ. dr. Alexandra Zbughea.
Stelian Țurlea în amosnews
Dănuț Ungureanu
Colecția Serie de autor, Tritonic, 2024
Romanul are un ritm alert, apropiindu-se ca structură de scenariul unui film polițist, cu secvențe bine calibrate de acțiune și introspecție. Dănuț Ungureanu jonglează abil între perspective, alternând momentele de urmărire detectivistică având reflecțiile personajelor asupra deciziilor lor. Acest procedeu nu doar că intensifică suspansul, dar și aprofundează dimensiunea psihologică a poveștii. O comparație pertinentă poate fi făcută cu literatura lui Stieg Larsson, în special prin atenția acordată personajelor feminine puternice, care nu se definesc exclusiv prin rolul lor de victime, ci prin capacitatea de a riposta într-o lume ostilă. (…) Mai aproape de spațiul literar românesc, romanul poate fi pus în paralel cu proza lui Bogdan Teodorescu („Spada”), care explorează, de asemenea, relația dintre crimă, justiție și putere. Spre deosebire de acesta, însă, Dănuţ Ungureanu se concentrează mai mult pe dimensiunea umană a poveștii, mai ales pe trăirile personajelor feminine. (…) „Fata și frica” este un roman care îmbină suspansul cu reflecția socială, reușind să fie atât captivant, cât și relevant tematic. Prin personajele sale puternice și explorarea unui subiect actual, cartea se înscrie în seria celor care nu doar că oferă divertisment, dar și provoacă la gândire. Este, fără îndoială, una dintre cele mai solide apariții ale lui Dănuț Ungureanu din ultimii ani și un exemplu excelent de literatură de gen bine executată.
Maria Dobrescu în RexPublica
Daniel Timariu
colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2023
La un moment dat, am simțit că misterul crimei este doar trambulina pe care sare Daniel Timariu ca să poată zugrăvi păienjenișul pestriț al intereselor de moment, caracatița mafiotă cu tentacule dincolo de granița sârbă, burdușită în perioada embargoului, dar evoluând ascunsă și după aceea, sub umbrela cui trebuie și cui știe să manipuleze mai bine. Acest specific bănățean s-a dovedit condimentul perfect pentru asezonarea unei anchete întinsă pe un pic prea multe cadavre la suta de pagini. Altfel, personajele feminine dau culoare unei lumi mai degrabă cenușii, romanul nefiind niciodată plasat în bătaia reflectorului ștanțat cu „adevăr pur”, ci scăldat în balta supozițiilor, presupunerilor și concluziilor cusute cu ață albă. Una peste alta, o carte care merită mai multă atenție, din punctul meu de vedere, scrisă de un autor care a convins deja cu premiata serie Tenebre.
George Cosmin Borș pe Facebook
Bogdan Hrib
colecția Smart Books, Tritonic, 2024
Studiul realizat de Bogdan Hrib, unul dintre cei mai avizați cunoscători ai domeniului, conturează o industrie marcată de incertitudine și lipsă de coerență. Deși comerțul s-a mutat online, preferințele de consum ale cititorilor nu s-au modificat prea mult. Studiul nu doar clarifică realitatea actuală a pieței de carte din România, ci și ridică întrebări esențiale: Vor reuși editurile să adopte modele de afaceri adaptate și
autorii publicului actual? Ce reforme sunt necesare pentru a stimula lectura? Cum pot editurile și autorii români să devină mai vizibili în Europa?
Prof. univ. dr. Alexandra Zbuchea Facultatea de management, SNSPA București
semnal editorial în Buletin editorial RADOR NR. 4 (118) / aprilie 2025
Despre antiplagiat. Scurt manual pentru studenți
Coordonator: Pompiliu Alexandru
colecția Smart Books, Tritonic, 2025
Plagiatul a existat și în timpuri mai vechi, dar întotdeauna a fost condamnat. Mai ales în cultura occidentală, unde individualismul este extrem de bine conturat. A plagia înseamnă a încălca norme de conduită – morale, etice, juridice/legale. Pentru a evita plagiatul se impun mai multe operații. În primul rând trebuie să gândiți cu propria minte. Apoi, dacă vă folosiți de ideile altora, aceste idei trebuie trecute printr-un filtru al explicației și/sau comentariului, menționându-se totodată sursele exacte. Citatele nu sunt interzise, în schimb acestea trebuie să fie menționate și nu trebuie ca lucrarea să devină un simplu colaj de astfel de citate (se pun ghilimele de la un capăt până la altul al lucrării, menționându-se sursele așadar; în acest caz lucrarea devine doar un fel de colecție de texte).
semnal editorial în Buletin editorial RADOR NR. 4 (118) / aprilie 2025