Home » Recenzii » Recenzii de mai, 2021

Recenzii de mai, 2021

Reziliență

Bogdan Hrib

colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2020

„Reziliență” de Bogdan Hrib este un thriller politic ce atinge cele mai înalte cote. Te provoacă să afli, să ceri așezarea pieselor pe tabla de șah a vieții și să vrei tributul adevărului. Autorul s-a jucat cu mintea și direcția privirii mele, pe când vedeam un drum îmi oferea zeci de poteci, pe când vedeam lumina se mai adăuga o crimă, un personaj, o interferență a noului. Pot spune că aici în carte totul m-a intrigat, de la personajele puternic creionate la diversele scenarii polițiste, de spionaj și de legături cu Marea Britanie, România, Polonia, Republica Moldova. (…) Cartea m-a intrigat, astfel abia aștept să parcurg drumul literar al scriitorului Bogdan Hrib și prin intermediul altor romane

recenzie de Cristina Apostol pe vorbepentrusuflet

Mör Johana GustawssonMör

Johana Gustawsson

colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2021

Ce pot să vă spun este că „Mör” este o carte antrenantă, care te face să vrei să înaintezi mai repede cu lectura pentru a desluși misterul din spatele crimelor și din mințile criminalilor. Capitolele scurte, cu treceri dintr-un plan temporal în altul, cu salturi dintr-o țară în alta și de la o acțiune la alta consolidează senzația de evenimente desfășurate alert, care nu-ți dau voie să te plictisești. Johana Gustawsson împletește în poveștile ei activități criminale și anchete detectivistice cu analiza unor probleme psihice grave, generate de evenimente tragice din viețile personajelor. Agresorii și victimele sunt cumva conectați prin felul în care trăiesc. Cu toții provin din medii viciate, disfuncționale, care îi conduc spre alegeri profund greșite și îi forțează să își lase în urmă umanitatea.

recenzie de Cristina-Maria Mitrea pe 4arte.ro

Fete în roșu și alte povestiri polițiste

Daniel Timariu

colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2016

Autorul dezvăluie cu perspicacitate spiritul de observație și capacitatea de deducție al inspectorului care reușește să se implice total în fiecare anchetă. Trăsături comune de altfel cu cele ale personajelor Agathei Christie, unul dintre cei mai cunoscuți scriitori de romane polițiste din toate timpurile. (…) Fete în roșu și alte povestiri polițiste de Daniel Timariu este o carte thriller pe care o recomand doritorilor de supans, de intrigă și mister. O lume aparent diferită de cea în care trăim și totuși atât de aproape. Cu destine chinuite de sărăcie, singurătate, violență și de legi politice dezavantajoase. Nimic străin, dar totuși altfel. Poate pentru că, spre deosebire de realitate, nimeni nu scapă nepedepsit. Asta e puterea autorului, de a duce lucrurile până la capăt. Și nu e, oare, dorința tuturor? De a face lumea mai bună, exact așa cum reușește inspectorul Danelescu?

recenzie de Veronica Gavril pe blog personal

Stăpânul castelului

Teodora Matei

colecția SFFH, Tritonic, 2016

Lectura te induce într-o stare de accelerare continuă, citești cu sufletul la gură până la ultima pagină, îți faci scenarii, creezi părți de umplutură pentru golurile ce le ceri împlinite, și te minunezi cum autoarea a suprapus acțiunea într-o efervescență de stări demonstrând cu o abilitate fantastică că sfârșitul e abia un început, iar un blestem vine cu o clauză pe care realizezi că nu te-ai fi gândit la ea… (…) Cartea „Stăpânul castelului” este o lectură încântătoare, care te ține captiv între paginile sale de la prima și până la ultima filă dată. Este un fantasy cu un subiect care te solicită și care te tulbură deopotrivă, iar acest fapt bucură și îndeamnă să îți dorești cu ardoare următorul volum.

O noapte la castel

Teodora Matei

colecția Cașmir, Tritonic, 2018

„O noapte la castel” este cartea care scoate la iveală tristețea și abandonul, recunoștința dar și jertfa, neputința dar și împăcarea de a nu mai lupta cu soarta, pentru că fiecare dintre noi știe că destinul nu poate fi amăgit, nici ziua, nici clipa. Volumul e glasul dezvăluirii dar și a ultimei ofrande aduse acelei umbre pentru o voce, pentru cuvinte, pentru egoismul de a da întâietate sângelui, a fiului! Cartea e îndârjirea de a face o alegere în detrimentul alteia… chiar dacă doare!

Inima castelului

Teodora Matei

colecția Cașmir, Tritonic, 2020

Cartea „Inima Castelului” ne trece prin toate stările, realizezi că autoarea nu doar îți dă ceva ci îți oferă și ceva în plus, ca supliment, o iubire și un blestem, o nenorocire și o ușiță mică de scăpare, o prietenie și o jertfă, o șansă dar și o clauză ce te pune pe gânduri, un secret răscolit dar și o nevoie de a așeza totul la locul lor, o lumină de la capătul tunelului dar și un final ce îl așteptam cu sufletul la gură, deoarece… sincer, credeam că acuș va mai răsări încă ceva, sau cineva ce va zdruncina liniștea și așa fragilă. Aici misterele sunt dezvăluite treptat iar forța vizuală a descrierilor este surprinzătoare, iar cartea am simțit-o ca pe o torță vie ce mă ademenea continuu. Ca prin magie…

Iarna crimelor perfecte

Tony Mott

colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2019

Povestea originală – cu personaje neaoșe și locuri la fel de pitorești – m-a atras, m-a făcut curioasă, m-a încântat. La început mi s-a părut că propozițiile par puțin cam lungi pentru a fi ușor de citit, dar mă bucur că m-am înșelat. Lectura a decurs ușor și nici nu am realizat când am terminat cartea. Mă bucur că a reușit să mențină suspansul pe tot parcursul poveștii, iar ideea din spatele ei chiar mi se pare originală. (…) Toți au secrete de ascuns, toți par vinovați de ceva. (…) Când vor începe să lege lucrurile între ele, vor descoperi că psihologia umană este ciudată cu adevărat. Să fie crimă? Să fie sinucidere? Să fie accident? Sau să fie ceva mai mult decât toate astea?

recenzie pe lifestylebycata

Lumânări vii

Teodora Matei

colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2018

Printre replici amuzante, momente umbrite de o obsesie bolnavă, personaje spumoase pline de viață și secrete de mult îngropate, Teodora Matei a reușit să pună cap la cap realitatea unei nații cu elemente de thriller într-o scriere pur autohtonă pentru toate generațiile iubitoare de lectură contemporană.

recenzie pe oideeoarecare

Inima castelului

Teodora Matei

colecția Cașmir, Tritonic, 2020

Obiectiv vorbind, Inima castelului nu este deloc o carte deloc slaba. Este bine scrisa, are personaje puternice si are un final care te pune pe ganduri. Pentru mine, insa, este prea siropoasa, totul se termina prea bine pentru tot ce se intamplase pana atunci. Too much is too much, ca sa zic asa. Iar per total, seria Povestile castelului este una buna, pentru cei care iubesc genul de iubiri fantasy se poate dovedi una chiar foarte buna. Nefiind genul meu, eu gustand chestii mai dure, mai sangeroase, nu neaparat cu final fericit, nu pot sa spun ca e printre preferatele mele.

recenzie de Emil Călinescu pe citestemil

Început de anotimp ploios la Ezary

Marian Truță

colecția SFFH, Tritonic, 2017

În acest context, Marian Truță valorifică cu ingeniozitate o serie de nuanțe și elemente lirice care țin de estetica urâtului: S-au iubit și dragostea le-a fost scurtă, ca un țipăt de pasăre lovită. Cu toate acestea, firul epic mi s-a părut destul de încâlcit, iar mesajul, respectiv miza textului, încifrate (despre Vânătoarea de cârtițe)

Un text cu miză existențială, care, în opinia mea, permitea o dezvoltare mai amplă a conotațiilor alegorice. (…) Nu știu dacă aluziile orwelliene sunt intenționate sau nu, tot ce pot face este să vă invit pe dumneavoastră să descoperiți (despre Năstrușnic, surâsul)

Marian Truță stăpânește, cu virtuozitate specifică, tehnica enumerației – poți vizualiza, cu ochii minții, aglomerarea obiectelor, de parcă ai asista la expunerea unei piețe ambulante în miniatură. Cei doi prieteni jumătate detectivi, jumătate arheologi, sunt primiți în iurta călduroasă a unor laponi. Lucrurile se complică atunci când șamanul cu aspect viking al locului le oferă o pipă cu ciuperci, care fac noaptea zi și viceversa. Totul se termină cu subtilizarea unui misterios necroidol, moment în care trebuie să recunosc că mi-aș fi dorit ca autorul să fi insistat puțin mai mult asupra detaliilor de final. (despre Norii, cerul)

recenzii de Ciprian-Ionuț Baciu în revista Galaxia 42

STARTUP în EST

Mircea Luncan, Kaloian Kirilov

colecția Management, Marketing, Tritonic, 2021

Fragmente din volum / pentru prezentare.

Majoritatea lumii te va întreba (pe bună dreptate): de își doresc oamenii atât de mult propriul proiect de afaceri? Nu văd statisticile? Potrivit acestora, aproximativ 90% dintre toate startup-urile eșuează în primii 5 ani. Rata eșecului este atât de mare încât ai mai multe șanse de a câștiga într-un cazinou. În ciuda acestor statistici, majoritatea fondatorilor nu sunt îngrijorați de șansele lor de a reuși. Din ce în ce mai mulți oameni sunt pregătiți și încearcă să-și lanseze propriile lor startup-uri.

semnal editorial de Liviu Szoke pe fansf

Ultima vară otrăvită

Tony Mott

Ai grijă cu cine bei un pahar! Nu cumva să fie cel din urmă!

Pentru Gigi Alexa 2020 nu e un an perfect. Nici măcar pe aproape. Parcă nu-și găsește locul în actuala ei relație cu un medic ginecolog și gândul de a începe un doctorat în Olanda e din ce în ce mai puternic. Dar la Brașov o nouă crimă o readuce în echipa investigatorilor condusă de Matei Vălean, mai vechiul ei… prieten. Iar călătoria la Groningen îi pune în brațe trei dosare nerezolvate, aparent fără nicio legătură între ele. Deși ancheta de la poalele Tâmpei bate pasul pe loc, cu piste false și încurcături birocratice, Gigi pare că zărește un element comun al tuturor crimelor. Și jocul devine periculos, pentru că ucigașul este aproape, foarte aproape. 2020 nu a fost cel mai bun an pentru nimeni. Dar la Brașov oare cine va scăpa cu viață?

Johana Gustawsson Block 46Block 46

Johana Gustawsson

Ce m-a încântat încă de la început a fost ideea de avea două personaje principale feminine, cred că era nevoie de asta. Ambele sunt înclinate mai mult spre interpretare decât spre acțiune, dar tot le-am apreciat mai mult decât pe alți eroi din thrillere care fac multe prostii fără logică. (…) Clasica răsturnare de situație de la final e încântătoare pentru mine, mi-a plăcut, mă bucur că scriitoarea s-a gândit la ea. Cumva totuși am simțit că am rămas fără răspunsuri, nu am reușit să justific niște fapte, dar în fond câtă justificare poți găsi în mintea unor oameni bolnavi?

recenzie de Mirabela Vornicu pe blog personal

Reziliență

Bogdan Hrib

Un interesant element de originalitate (nu ştiu dacă prezent în romanele anterioare ale seriei) este faptul că nu detectivul conduce ancheta, ba are un rol pasiv. La fel comisarul şef. (…) Caruselul surprizelor e mânuit cu abilitate de autor. Lovitura polono-moldovenească, regizată de cine altcineva decât serviciile ruse, ratează, cu toată utilizarea unui greţos influencer de peste Prut. (…) Autorul e versat în pictarea tabloului lumii anului 2019. (…) Cadrilul personajelor conturează mai multe cupluri. De la unul fals la unul în formare. Departe de rafinamentul din policierele americane, dar bine distribuite, bine colorate. (…) Am individualizat romanul ultracontemporan al lui Bogdan Hrib prin raportare la cele scrise cu 2 generaţii în urmă. (…) Dinamica trepidantă a lui Bogdan Hrib face diferenţa.

recenzie de Radu-Ilarion Munteanu pe tilici.blog

Autopsii medico-istorice: Societate, consimțământ și medicina legală

Octavian Buda

colecția Istorie, Tritonic, 2019

Autopsii medico-istorice, o temă ofertantă pentru autor și – prin cuvântul inițial din ticlu, o metaforă sugerând examinarea în profunzime și în amănunt a subiectelor propuse – incitantă pentru cititori. Cităm titlurile câtorva capitole: Istoria medicinei și a antropologiei: interdisciplinaritate și cultură; Începuturile medicinei legale în Țările Române; Lumea urbană și marginalitatea: despre o tipologie culturală a nebuniei; Antropologia criminală, de la geneză la genetica crimei; Despre discurs și metodă în istoriografia psihiatrică românească; Identitate savantă și istorie medicală: vizita la București din 1888 a medicului legist german Fritz Strassmann (capitol scris în colaborare cu Adrian Majuru). Uneori recunoaștem teme de preocupare mai îndelungată, aflate în actualizare și dezvoltare (ex. sociologia marginalității urbane).

recenzie de Mihai Mihailide în revista Historia nr 232 / mai 2021