Regele Carol I și campaniile de presă ale ziarului Adeverul (1888-1914)
Sorin Cristescu
colecția Comunicare media, Tritonic, 2021
Doctorul în istorie Sorin Cristescu, cercetător științific la Institutul pentru Studii Politice de Apărare și Istorie Militară din București, și-a luat doctoratul cu o teză despre Carol I și politica României și a publicat mai multe cărți și studii despre Carol I, perioada domniei sale, a editat o parte dintre scrisorile trmise ori primite de suveran. Prin urmare este unul dintre cei mai buni și apreciați cunoscători ai epocii. În cartea pe care o semnalăm astăzi adună articolele din ziarul Adevărul, opozant al Regelui, ziar condus de Alexandru Beldiman. Scrie în introducere: „La sfârșitul anului 1871 apare pe scena presei românești Alexandru V. Beldiman (30 decembrie 1832 – 17 februarie 1898) fiul boierului moldovean Vasile Beldiman și nepot al vornicului Alexandru Beldiman, autorul cărții <<Eteria sau Jalnica tragodie a Moldovei>>. (…) Această primă campanie a ziarului Adevărul și a patronului său a adus în peisajul presei românești un polemist de marcă, dar cu argumente care nu puteau convinge nici opinia publică și nici elita politică românească ce își găsise în principele Carol I expresia voinței sale.”
semnal editorial de Stelian Țurlea pe amosnews
Daniel Timariu. Anamaria Ionescu, Lucian-Dragos Bogdan, Lucian-Vasile Szabo, Teodora Matei, Liviu Surugiu, Raymond Clarinard, Catalina Fometici, Monica Ramirez, Danut Ungureanu
colecția SFFH, Tritonic, 2019
Povestirea, care încheie volumul cu același nume, ne introduce într-un decor specific escapismului marilor orașe, printr-o rătăcire ritualică a unui cuplu pe potecile unui parc interminabil (…) În scurt timp cuplul urban primordial se trezește într-o lume de basm, cu puține personaje, anunțate, alegoric, după porecle: Vânătorul, Țăranul, Mamuca. Deși conține o serie de idei deosebit de interesante, precum aceea a deturnării sufletelor din viața de apoi sau cea a creaturilor cu măruntaiele pe post de înveliș exterior, mi-ar fi plăcut să fie exploatate în detaliu, să nu simt încorsetarea specifică prozei scurte. Vitalitatea imaginarului compensează penuria de personaje (…) Ruptura calitativă în spațiu-timp, teoretizată de Eliade în Sacrul și profanul, se produce, însă plânsetul lui Leni, misterios, fericit după cum ni se spune odată returnat pe aleea primordială, este, în opinia mea, insuficient ca pansament menit să surmonteze pierderea sufletului pereche.
recenzie de Ciprian-Ionuț Baciu a povestirii Sub apa dragonului strâmb, de Dănuț Ungureanu, în Galaxia 42
Bogdan Hrib
colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2020
Reziliență este un roman în seria Stelian Munteanu (se poate citi și independent de celelalte romane ale seriei), iar intriga este doar un pretext pentru a aduce la suprafață multe subiecte actuale. (…) Eu pot să vă avertizez însă că odată ce începeți această carte vă va fi foarte greu să o lăsați din mână. Chiar din prima parte – Personajele – fiecare pagină vă va atrage și vă va face să citiți mai departe pentru a vedea cum se leagă totul și dacă intuiți ce s-a întâmplat (…) Romanul este foarte bine scris – se vede experiența de autor și editor a lui Bogdan Hrib. Tabloul de ansamblu se construiește pas cu pas, curiozitatea este peremanent stârnită, suspansul are un ritm ascendent, iar personajele sunt bine conturate și variate ca tipologie. Dacă vă doriți să îl descoperiți pe acest autor român (în caz că nu ați citit alte cărți scrise de el), ori dacă vă doriți să citiți noul său roman, atunci Reziliență este o alegere foarte bună. Romanul a fost tradus și în engleză și este bine primit de public.
recenzie de Violeta Loredana Pascal pe prwave
CĂLĂTORII PRIN IZOLARE. Mâncăruri din continente
Bogdan Teodorescu
colecția Serie de autori, Tritonic, 2020
Autorul ca un colecționar adună cu fiece călătorie amintiri, experiențe și filosofii culturale din fiecare colț al lumii trecut pe lista de vizitat. Într-o notă a situației pandemice viața nu se oprește aici, iar autorul ne îndeamnă să-i urmăm pașii prin Mexic, Vietnam, Scoția, Slovacia sau China, și nu doar, locuri care i-au trezit pupilele gustative sau i-au marcat viziunea asupra a tot ce la înconjurat. Locuri în care orice, oriunde, oricând poate să fie sau spectator, piesă într-un joc străin sau poate fi acel ce absoarbe fără rețineri sucul din viață într-un spectru gastronomic de invidiat. (…) Am parcurs cu seninătate pasajele descriptive din fiecare locație și am încercat să nu cad tentației de a privi pe internet felurile de bucate prezentate. Și nu au fost puține, vă asigur. Am pătruns prin solidificarea textuală și am luat doar partea pozitivă, și în special plăcerea de a absorbi tradiții în orice zonă menționată dând cumva la o parte aspectele legate de covid, boală și unele paranteze politice. Per ansamblu cartea a fost un drum presărat cu povești ce au ținut isonul către noi descoperiri exotice.
recenzie de Cristina Apostol pe vorbepentrusuflet
Teodora Matei, Danut Ungureanu, Lucia Verona, Tony Mott, Daniel Timariu, Anamaria Ionescu, Bogdan Hrib, Lucian-Dragos Bogdan, Rebeca Cojocaru, Radu Costescu
colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2021
„Noir de Brașov” e o colecție de 10 povestiri polițiste scrise de autori români cu care eu mă întâlnesc acum pentru prima dată, recunosc cu rușine. Însă a fost o primă întâlnire foarte benefică pentru mine, pentru că în felul acesta am ajuns să citesc 10 scriitori diferiți și să îmi dau seama cu care rezonez cel mai bine. Altfel ar fi trecut ani fără să ajung la toți cei zece. Long story short, că doar suntem pe tărâmul povestirilor, mi-au plăcut toate cele zece povestiri și sunt gata oricând să merg mai departe și să citesc romane de la fiecare din cei zece. Dar dacă cineva mi-ar pune un pistol la tâmplă și m-ar forța să fac un top 3, aș zice așa: Tony Mott , Radu Costescu și Bogdan Hrib (în ordine aleatorie).
recenzie de @jullie.anne.is.booked pe Instagram
Lucia Verona
colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2021
Scena crimei este o lectură antrenantă, care ne invită în culisele unui atac și a unei crime ce au loc în seara de premieră a unui spectacol de teatru. (…) Baza romanului sunt dialogul și descrierile detaliate ale personajelor, care oferă cititorului o experiență savuroasă în culisele unei piese de teatru criminale. Umorul fin, pe alocuri chiar negru aș spune, al sopranei fac deliciul lecturii, iar râsul ei melodios Ahahahaha! este molipsitor și descrețește frunțile concentrate pe aflarea criminalului. (…) Nu pot decât să vă îndemn să citiți cartea Scena crimei pentru a lua o pauză de la cotidianul anost și a de vă lăsați fermecați de o protagonistă savuroasă, o crimă ingenioasă, o distribuție de personaje alese pe sprânceană și cu tact și un final satisfăcător. Însă, vă avertizez, odată ce ați gustat din șarmul sopranei Stella Marian-Harrington, veți vrea să o urmați peste tot și să îi descoperiți toate peripețiile.
recenzie pe ciobanuldeazi
Teodora Matei
colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2021
Avem în continuare cele două personaje, comisarul Anton Iordan și inspector principal Sorin Matache, unul dintre cele mai carismatice cupluri pe care eu le-am găsit in carti. Cei doi fac o echipa excepțională împreuna, și se completează minunat, unde se termină unul începe celălalt. (…) De ce mi-a plăcut cartea? A avut o poveste foarte bine construită, un fir al ei realizat impecabil. Autoarea ne-a dus prin câteva orase din țară și au fost descrise cu exactitate locuri, parcă am asistat și eu la ancheta împreună cu cei doi, așa de bine a fost scrisă cartea. (…) ”Himere” de Teodora Matei, roman care face parte din seria „ Cazurile și necazurile comisarului Anton Iordan” este cartea cea mai bună a autoarei, din punctul meu de vedere, și sper ca acesta să nu fie ultimul volum și să mai continue.
recenzie de Carolina Bianca Moroianu pe citescromaneste
Teodora Matei
colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2021
Subiectul este interesant, scriitura consistentă, dialogurile vii, personajele bine portretizate, iar acțiunea te ține în priză necontenit. Adică tot ceea ce îți dorești de la un roman polițist. Deși m-am prins din timp cine era mintea diabolică, acest aspect n-a stricat cu nimic plăcerea lecturii, pentru că, pe măsură ce înaintam spre final, mă tot întrebam: Chiar așa să fie? Dar dacă autoarea vrea să mă păcălească? (…) Mi-au plăcut tare mult cei doi polițiști, atât veteranul comisar Iordan (uns cu toate alifiile, pe care îl și bate gândul să iasă la pensie, dar parcă nici n-ar renunța la viața trepidantă de om al legii), cât și tânărul Matache (a cărui istețime profesională nu este egalată decât de curtoazia față de doamne, cărora știe mereu cum să le vorbească pentru a obține ce își dorește) (…) Așadar, dacă vă plac cărțile polițiste care vi se lipesc de degete, Teodora Matei este un maestru autohton al genului, și v-o recomand cu drag.
recenzie de Cristina-Maria Mitrea pe 4arte
Teodora Matei
colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2021
Viețile personale ale polițiștilor, aventurile, gândurile lor se îmbină perfect cu cercetările pentru elucidarea crimelor, mai mult, o parte din investigatori – comisari sunt femei puternice, extreme de pricepute, la fel de intuitive ca bărbații detectivi (…) Teodora Matei nu ne spune doar o poveste polițistă, ci prin periplul lui Sorin și al lui Iordan prin locațiile unde s-au găsit cadavrele, ne face și un tur al orașelor, fiecare cu frumusețea lui, cu locurile turistice, barurile, localurile lor. Mai mult, ne vorbește despre cărțile unor autori români din bibliotecile femeilor și chiar date despre ei: Lucian Dragoș Bogdan, Daniel Timariu, Bogdan Hrib, Anamaria Ionescu, Dănuț Ungureanu, Alexandru Lamba. (…) Teodora Matei a scris un nou roman care te ține lipit de filele cărții până la final, un roman interesant ca acțiune și adrenalină, dar și o frescă a societății și vieții din jurul nostru.
recenzie de Arci pe literaturapetocuri
Emilia Toma
colecția Lit, Tritonic, 2021
„O numărătoare inversă” a fost o lectură greu de digerat datorită subiectului pe care îl propune. Personajul nostru principal, Ovidiu, este violent în cadrul relațiilor pe care le are cu femeile, însă acest lucru se datorează unor factori și persoane din trecut. (…) Un alt aspect pe care l-am apreciat la cartea Emiliei este faptul că se joacă cu perspectivele narative, astfel încât putem sa aflăm povestea din mai multe puncte de vedere. Stilul de scriere este alert, dialogurile sunt dinamice, iar gândurile presărate in fiecare capitol nu fac decât să stârnească interesul cititorului.
recenzie de @anaread.s pe Instagram
Lucian Dragoș Bogdan
colecția Cașmir, Tritonic, 2017
Nu știi sigur dacă va fi cu happy end pentru că, așa cum scrie pe spatele cărții, nu e un roman de dragoste, ci un roman de viață. Și nu iti rămâne decât să citești cartea până la final, cu inima strânsă și cu speranța că cele patru personaje își vor găsi calea spre fericire. „Parfumul Cracoviei” m-a făcut să mă gândesc că nu știm niciodată cu adevărat cu ce se confruntă fiecare persoană sau cuplu care ne iese în cale. Și poate învățăm să nu mai măsurăm fericirea sau nefericirea proprie cu a altcuiva. Citiți-o, citiți-o, citiți-o dacă nu ați făcut-o până acum! Mie mi-a plăcut tare mult și o recomand din suflet! Mai ales dacă vreți altceva pe lângă obișnuitele clișee cu băiatul rău și fata bună și nelipsitul obstacol care stă (temporar) în calea iubirii lor.
recenzie de @jullie.anne.is.booked pe Instagram
Lucian Dragoș Bogdan
colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2014
O mână de oameni apropiați genului literar Crime & Mystery se adună la Râșnov cu ocazia unei convenții care își propune să popularizeze acest gen literar. O parte din ei se cunosc de ani buni și au un trecut împreună, alții s-au alăturat mai târziu grupului. Dar când regizorul Moroiu e asasinat, toți devin suspecți… sau poate potențiale victime? Începe o cursă nebunească în care cititorul aleargă printre și peste pagini, alături de personaje, fără să poată să își mai tragă sufletul până la finiș. Și ce finiș! Carte de citit într-o zi! Pentru că nu veți fi în stare să o lăsați din mână până la final.
recenzie de @jullie.anne.is.booked pe Instagram
Tony Mott
colecția Cașmir, Tritonic, 2020
Am avut eu intuiția că o să pic 100% pe subiect la cartea asta, dar acum după ce am terminat-o nu încetează să mă surprindă cât de mult a putut să mi se potrivească. Sunt uimită și încântată și deși pe Tony Mott o cunosc doar de câteva luni, iar cartea a apărut mai demult, nu mă pot abține să nu întreb: oare ai scris-o pentru mine? (…) un bărbat pleacă. În Doi am rezonat cel mai mult cu felul în care o face și motivele lui, dar (…) protagonista este cea cu care nu reușesc deloc sa empatizez pentru că mă enervează și nu ne potrivim. Oricum, în cazul cărții de față sunt foarte aproape de personajul masculin, îl înțeleg și empatizez foarte tare cu el. Dacă mă urmăriți de ceva vreme știți că mă implic foarte mult în lecturile mele și că devin totuna cu acțiunea sau cel puțin un personaj. În cazul de față sunt cu siguranță Dan.
recenzie de @emilia.citeste pe Instagram
Anamaria Ionescu
colecția Lit, Tritonic, 2017
Am numai și numai cuvinte de laudă la adresa acestui roman. Pur și simplu stilul de scriere al autoarei m-a fascinat pe dată. Modul de gândire al acesteia este sesizat la fiecare pagină și coincide cu al meu (…) Știu că nu este atât de îndepărtat anul poveștii, numai că pentru cei din Generația Z comunismul este cumva de neconceput. Sinceră să fiu, finalul m-a luat prin surprindere chiar dacă acum, uitându-mă în urmă, indiciile au fost chiar sub nasul meu. Ana, protagonista, este o fire puternică și independentă. O tânără care după părerea mea a trecut prin evenimente nefericite care au maturizat-o prea devreme. (…) O recomand cu căldură persoanelor cărora vor să afle mai multe despre perioada tranziției între comunism și libertate, dar și oamenilor cărora au trăit în perioada lui Ceaușescu, astfel fiind curioși și de povestea Anei.
recenzie de @allyandthebooks pe Instagram
Daniel Timariu. Anamaria Ionescu, Lucian-Dragos Bogdan, Lucian-Vasile Szabo, Teodora Matei, Liviu Surugiu, Raymond Clarinard, Catalina Fometici, Monica Ramirez, Danut Ungureanu
colecția SFFH, Tritonic, 2019
Punctul pus parcă un pic prea devreme ar cam fi, în opinia mea, singurul cusur al textului, care strălucește printr-o serie de elemente inspirate, asamblate de către autor într-o narațiune a cărei parcurgere stârnește o amuzantă plăcere. (…) Este remarcabil modul în care Daniel Timariu însuflețește malurile îndiguite, parcurile, clădirile, piețele sau monumentele. (…) Daniel Timariu nu se sfiește să plaseze căpcăuni obosiți și derutați pe la poduri ale aceluiași pașnic Begheu, creaturi în stare să maltrateze zidurile imaculate cu măscări și grafitti. Efectul este unul amuzant, fără a cădea în ridicol, pentru că Daniel Timariu aduce imediat în ecuație un demon cu mișcări de yo-yo (excelentă ruptura calitativă a fantasticului, inserată în cheie suprarealistă) (…) Povestirea este, așadar, originală prin atmosfera jucăușă, fără a se diminua prin aceasta miza textului, riscurile fiind bine dozate. Elementul fantastic luxuriant completează acțiunea alertă, construită după reguli de policier. Octavia deschide, pe bună dreptate, volumul Sub apa dragonului strâmb și nu pot decât să-i felicit, pe lângă autor, pe cei care au operat atât selecția de ansamblu cât și succesiunea în colecția de povestiri.
recenzie de Ciprian-Ionuț Baciu a povestirii Octavia, de Daniel Timariu, în Galaxia 42
Lucian Anghel
colecția Smart Books, Tritonic, 2021
Economia pe înțelesul tuturor este o carte despre noțiunile economice des
întalnite în ziare sau la radio și TV, dar puțin înțelese în adevăratul sens.
Autorul explică în ce fel evoluția anumitor indicatori economici abstracți, la prima
vedere fără importantață, ne pot influența radical viața.
Astfel, noi toți putem cunoaște efectul deciziilor și acțiunilor și cum se pot fie ele
modificate în interesul fiecăruia.
semnal editorial în Buletinul editorial RADOR nr. 11 / 77 – noiembrie 2021
Deontologia profesiunii de jurnalist: exigențe, provocări, derapaje
Ioan Laza, Florin Ardelean
colecția Comunicare media, Tritonic, 2021
Volumul reunește o parte din comunicările prezentate la conferința
internațională Mass-media în postcomunism, ediția a V-a, cu tema Deontologia
profesiunii de jurnalist. Exigențe, provocări, derapaje, desfășurată la Oradea (17
octombrie 2020). Lucrările prezentate, discuțiile și concluziile decantate, au
abordat elementele actualității, atuurile și potențialul extraordinar, de bine și de
rău, pe care mass-media le etalează într-o vreme a crizei de fundamente în
chestiunea adevărului și în cea a responsabilității morale.
Momente mai puțin glorioase, ba chiar subminate de-o rușine funciară, au fost aduse în prim-plan, într-o istorie postdecembristă a mass-media cu accente patetice, cinice sau lipsite total de-o minimă onoare, pentru ca, într-un alt palier al dezbaterilor, să fie analizate chestiunile ce țin de un cod deontologic mai degrabă decorativ, fără capacitatea de-a cenzura lipsa de angajament etic al jurnaliștilor sau de-a impune reguli prin care să fie apărate drepturi elementare ale persoanei, adesea vulnerate din cauza unui anume „vampirism”, în numele succesului și al senzaționalismului aducător de rating sau de tiraj.
semnal editorial în Buletinul editorial RADOR nr. 11 / 77 – noiembrie 2021
Particularitățile presei online din România. Dinamică și concepte
Simona Bader, Corina Sîrb
colecția Comunicare media, Tritonic, 2021
„Zona conceptuală care acoperă comunicarea online se modifică rapid,
apărând o mulțime de concepte noi, nediscutate în manualele tradiționale
(clickbait, mis-information, malinformation, citizen journalism, sau chiar
conceptele propuse de noi – catastrofism sau paradigma luptei). Discutând despre
toate acestea am ajuns la concluzia că este necesară o abordare modernă, la zi,
asupra acestor fenomene care, cumva, au o dinamică și o dezvoltare mai rapidă
decât aparatul conceptual care să le descrie.”
„Da, presa online e un subiect fascinant și mă bucur că Simona Bader și Corina
Sîrb au ales să îl scruteze în ciuda unei – în opinia mea – false perisabilități. Un
cuvânt pe care l-aș înlocui cu un altul ce indică și gradul de complexitate al abordării: proteismul. Dincolo de care se află și o inerentă instrumentalizare a lui, de la politică la marketing sau publicitate.”
semnal editorial în Buletinul editorial RADOR nr. 12 / 78 – noiembrie 2021
Audiovizualul, o istorie recentă (1928-2020)
volum coordonat de Delia Duminica
colecția Comunicare media, Tritonic, 2021
Volumul Congresului Internațional de Istorie a Presei, ediția a XIII-a, organizat la Pitești, de Asociația Română de Istorie a Presei, în parteneriat cu Universitatea din Pitești, apărut la Editura Tritonic, este o colecție de texte științifice pe tema ISTORIEI RECENTE A AUDIOVIZUALULUI (1928-2020).
Congresul de la Pitești a fost primul centrat pe Audiovizual, prilej de expunere a
unor studii și cercetări de o importanță deosebită pentru înțelegerea domeniului,
o punte între trecut și prezent, lăsând teoreticienii, cercetătorii și cititorii acestui
volum să desprindă concluziile în ceea ce privește viitorul televiziunii și al
radioului românesc, și nu numai. Studiile și cercetările în domeniul audiovizualului, prezentate la Congres, sunt dovada constantelor preocupări universitare și extra-universitare ale comunității științifice din România și Republica Moldova, în vederea favorizării cunoașterii științifice și punerii acesteia în circuitul larg al publicului. Lucrările au fost grupate pe trei categorii (Televiziune, Radio și Evoluția presei), primele două aparținând audiovizualului, iar cea de-a treia fiind păstrată pentru ca și lucrările varia prezentate la congres să ajungă totuși la cunoștința publicului larg.
semnal editorial în Buletinul editorial RADOR nr. 12 / 78 – noiembrie 2021