Home » Noutăți » Recenzii de mai, 2023

Recenzii de mai, 2023

Mass media din comunism pe înțelesul tinerilor

Alexandra Bardan, Antonio Momoc, Gheorghe Anghel

colecția Comunicare media, Tritonic, 2022

În vacanța de iarnă a anului 2020, 15 studenți ai FJSC (Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării) au fost invitați într-un proiect despre o perioadă recent din istoria României, comunismul dur al anilor 80. Alexandra Bardan și colegii săi Atonio Momoc și Gheorghe Anghel și-au îndemnat studenții să abordeze interviul dintr-o perspectivă diferită de cea de la cursuri, anume interviul de istorie de viață. Materialele rezultate reprezintă adevărate documente de istorie socială. Asistăm, așadar, la o serie de povești fascinante relatate prin intermediul unor obiecte și echipamente media naturalizate în spațiul domestic al casei.

recomandare de Stelian Țurlea pe mediafax

GastroNoir

Lucian Dragoș Bogdan, Bogdan Hrib, Horia Gârbea, Anamaria Ionescu, Ștefania Coșovei, Rebeca Cojocaru, Petru Berteanu, Raymond Clarinard, Daniel Timariu, Teodora Matei, Ligia Enache, Monica Ramirez, Lucia Verona

colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2018

Am avut așteptări foarte mari de la carte, în primul rând pentru că ea combină mâncarea cu crimele (my fav things) și majoritatea povestirilor le-au atins, fie prin faptele interesante, suspansul sau rețete inventive și delicioase.  Preferatele mele au fost: Desert cu comisar și frișcă – Teodora Matei , stilul ei de scris este foarte pe gustul meu și s-au legat foarte bine toate detaliile din poveste și titlul rețetei “deliciu de amăgit comisar ușor infidel” e mortal; Dulce ca moartea – Ligia Enache , ideea poveștii în sine și a crimei mai întortocheate și pentru că a implicat un concurs de gătit; Fire ascunse – Daniel Timariu , secretul pe care îl afli doar la final și cum a fost construită povestea în jurul acestuia; De ce eu? – Raymond Clarinard, referința la formația Subcarpați, patosul cu care a descrisă mâncarea, mureai de poftă și m-a lăsat curioasă de ce alte cazuri mai avea de rezolvat acest detectiv, că zicea că multe erau de recuperat animale; ADN perfect defect – Monica Ramirez, cea mai bună, personajul principal cleptoman și etapele prin care trece ajungând la un final surprinzător.

recenzie de unbias.books pe Instagram

Al punto

Anamaria Ionescu, Radu Costescu

colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2022

Pe Anamaria Ionescu o mai citisem – mi-a plăcut enorm „Crăciunul care nu a mai venit”, dar nu știam ce o fi ieșit în romanul „Al Punto”, unde a colaborat cu Radu Costescu. După lectură, pot să zic că autorii au conlucrat excelent, pentru că le-a ieșit un roman polițist de calitate, presărat cu informații turistice, cu rețete gastronomice și cu umor. Povestea este spusă din mai multe perspective și pe mai multe axe temporale ușor de urmărit și te face curios legat de evenimentele care au dus la moartea bietului om. Adevărul nu este deloc ușor de digerat, oamenii nu sunt mereu ceea ce vor să pară, dar așa e și în viața reală de cele mai multe ori, nu? Mie romanul mi-a plăcut, atât subiectul, cât și construcția personajelor și dialogurile lor, descrierile și analizele (iar sosul pesto cu pătrunjel și leuștean deja mă gândesc să îl încerc și eu), deci îl recomand cu drag.

recenzie de Cristina-Maria Mitrea pe semn_de_carte_4arte / Instagram

Orgasmul muzei

Dănuț Ungureanu

colecția Serie de autor, Tritonic, 2022

Am găsit într-un text pe wikipedia că trăsăturile specifice ale scrierilor lui Dănuș Ungureanu ar fi satira, urban fiction, realism magic, thriller, science-fiction, fantasy, umor, distopie. Mare parte dintre aceste trăsături se regăsesc în acest roman, apărut în toamna anului trecut, un roman care care vorbește despre obsesii, intrigi, manipulări, ticăloșii (spun editorii) și care se înscrie în linia ultimelor apariții ale scriitorului, adică un stil citadin, recognoscibil și personaje fără cine știe ce profunzime, ușor de recunoscut. (…) Amedeu Pompeiu este eroul acestui roman, un „Maestru” al literelor, scriitor trecut de șaizeci de ani, cu mare succes, cu alai constant de admiratori, iubitor de băuturi fine și mai puțin fine, dar din abundență și de tinere care îi cad în brațe și în pat din admirație nesfârșită. (…) Iar personajele care roiesc în jurul Maestrului sunt în mare parte mizere, triviale și răsfățate ale mediului. Inlcusiv soția Maestrului sau garda sa de corp cu mult mai tânără, care aspiră să devină scriitor ca Maestrul său și care, într-un final se va cupla cu soția și vor pleca în lume. (…) O carte – insistă autorul – inspirată din realitățile prezentului, în care grotescul satirei omenești și sociale, absurdul situațiilor pe care le trăiesc personajele, completează misterul și romantismul amărui.

recenzie de Stelian Țurlea pe amosnews

Publicistică, publicitate, tehnologie

Lucian-Vasile Szabo

colecția Comunicare media, Tritonic, 2023

Universitarul timișorean Lucian-Vasile Szabo este cunoscut și apreciat în calitate de scriitor de literatură SF, ca eseist și critic literar. El este, totodată, un remarcabil expert în istoria presei și a publicității, în științele comunicării în general. Recenta sa carte, Publicistică, publicitate, tehnologie, apărută la Editura Tritonic, ne aduce împreună talentul de scriitor cu cel de rafinat analist al istoriei comunicării media și al publicității. (…) Bazându-se pe cunoașterea istoriei jurnalismului, a publicității și a dezvoltării tehnologiilor comunicării, Lucian-Vasile Szabo are o foarte bună intuiție a evoluțiilor viitoare ale comunicării publice. Printre urgențele cerute de această dinamică, autorul amintește necesitatea revenirii la principiile fundamentale ale eticii. El reclamă nevoia rescrierii principiilor etice, inclusiv o regândire a codurilor deontologice.

recenzie de Sandu Frunză pe blog personal

Strănul palid din Mirabilis

Lucian-Dragoș Bogdan

colecția Povestea, nr 7 / 2017

Am dat peste această frumoasă povestire într-o cărticică de sine stătătoare, probabil un experiment mai vechi al editurii Tritonic. În esență, autorul reia anumite abordări și teme întâlnite și în alte povestiri fantasy cu tentă detectivistică, un exemplu în acest sens fiind povestirea Prințul din Ceretkipi, ce seamănă nu doar ca structură a titlului cu textul analizat (…) Avem de-a face, așadar, cu enigmatici călători, cu un vampir, cu un vânător, cu o Doftoroaie (Baba Retha), cu un dragon de apă descris admirabil, aparținând unei vrăjitoare destul de retrasă, cu o necromantă numită, inspirat, Gheonosys, cu un căutător de aur, cu un fierar. Lucrurile funcționează foarte bine în textul lui Lucian-Dragoș Bogdan deoarece interacțiunile între personaje sunt naturale, într-o logică echilibrată a descoperirii criminalului.

recenzie de Ciprian-Ionuț Baciu în revista Galaxia 42 nr. 37 / mai 2023

Publicistică, publicitate, tehnologie

Lucian-Vasile Szabo

Comunicarea este o componentă esențială a evoluției umane, reprezentând un fenomen complex, care trebuie studiat din perspectiva dezvoltării limbajelor și prin emergența în sfera socială, ca mass-media, iar recent social media, în relație cu publicitatea, propaganda, artele și tehnologia. Astfel, acest volum se structurează pe cinci coordonate: 1. Prezentarea presei ca act de comunicare publică; 2. Evidențierea contribuțiilor tehnologice la dezvoltarea domeniului; 3. Investigarea valorii de marfă a informației, a publicațiilor, radiourilor și televiziunii; 4. Rolul publicității și propagandei în viata social-politică; 5. Eforturile depuse în direcția câștigării și păstrării libertății de exprimare. Lucian-Vasile Szabo este prozator, critic, cercetător, doctor în filologie, cadru didactic la Universitatea de Vest din Timișoara. A fost jurnalist și editor la publicații importante din Timișoara. În cercetările sale este preocupat de relația dintre scriitori și jurnaliști cu puterea politică, de impactul comunicării digitale asupra democrațiilor liberale, de investigarea faptelor petrecute la Timișoara în perioada Revoluției Române din 1989.

semnal editorial în Buletin editorial RADOR nr 5 (95) / mai 2023