Home » Recenzii » Recenzii de iulie, 2023

Recenzii de iulie, 2023

Urme de sfinți

Dănuț Ungureanu

colecția Serie de autori, Tritonic, 2014

O lectură tragicomică despre români și România reală, despre mersul lucrurilor în cadrul unei populare gazete bucureștene, despre jocurile de culise politice și cotidiene. Sarcasmul inteligent și savuros mă cucerește de fiecare dată în scrierile lui Dănuț Ungureanu și nici nu simt când se duc paginile. Are un magnetism aparte, o ușurință a exprimării, care transmite de fiecare dată mult mai mult decât ceea ce pare la o primă lectură.

Raluca Furdui pe Instagram

 

Noir de București

Danut Ungureanu, Daniel Octavian Bejan, Michael Haulica , Bogdan Hrib, Daniel Timariu, Ligia Enache, Horia Garbea, Olga Delia Mateescu, Bogdan Teodorescu, Petru Berteanu, Lucia Verona, Tony Mott, Teodora Matei, Dan Radoiu, Anamaria Ionescu, Silvia Chindea, Lucian Dragos Bogdan

colecția Thriller & Mystery, Tritonic, 2017

N-ai idee în câte feluri pot fi omorâți oamenii în capitală și mai ales din ce motive până nu citești antologia coordonată de Bogdan Hrib, Noir de București. 18 povestiri sunt reunite în patru teme, iar fiecare aduce în atenție alt loc de București alți oameni, conturând astfel bună parte din viața și păturile sociale din capitală. În volum întâlniți de la povești thrillere cu trimiteri la Mircea Eliade și până la crime pasionale explicite, de la întâmplări cu legături politice și până la crime în care anumite… prezențe erau sesizate doar pe timp de noapte… și multe, multe altele. Și limbajul folosit în fiecare povestire este diferit, adaptat personajelor și reflectând realitatea. Tehnicile utilizate variază și ele, o povestire, de exemplu, reușind să fie extrem de captivantă tocmai pentru că redă situația atât din perspectiva anchetatorilor, cât și din cea criminalului, în paralel. (…) Noir de București este un volum care cucerește, captivează, fiindcă alegerea succesiunii povestirilor este atent (și inspirat) realizată, iar autorii au imaginat crime interesante. Pentru cei din București e o ocazie de a vedea orașul și din alte perspective, de a vizita, poate, ulterior, locurile menționate în carte și a recunoaște puncte de reper, a vedea cum a gândit autorul respectiv întâmplările/crimele.

recenzie de Violeta-Loredana Pascal pe prwave

 

Între vulturi și oameni

Teodora Matei

colecția SFFH, Tritonic, 2023

Zilele trecute m-am bucurat de o lectură încântătoare, și anume volumul de povestiri „Între vulturi și oameni” scris de Teodora Matei. Unele povestiri sunt fantasy, altele sunt SF, pe unele le citești curios să vezi unde duc, pe altele le citești înduioșat, iar pe altele le citești cu înfrigurare, cuprins de un sentiment de apăsare și deodată tresari și te scuturi, pentru că îți dai seama că ai fost ademenit complet într-o poveste care îți dă fiori… Volumul are 13 povestiri, care mi-au plăcut toate de la un capăt la altul, iar dacă ar fi să aleg un top de trei al preferatelor absolute, aș zice: cea care dă titlul volumului, „Între vulturi și oameni”, care mi s-a părut o explorare a mitului Zburătorului + legende indiene + un tip de pedeapsă medievală bine-cunoscută, „Blestemată noapte!”, care m-a dus cu gândul la proza fantastică a lui Eliade, pe care am iubit-o enorm în adolescență și „Drumul Lenorei”, pe care am văzut-o ca pe o expresie a înrobirii omului de către om, prin menținerea unui mit elaborat, cum de altfel umanitatea a avut ocazia să trăiască pe pielea ei în mai multe rânduri.

recenzie de Cristina-Maria Mitrea pe semn_de_carte_4arte (Instagram)

 

TRIUMFUL OMULUI DE JOS. România lui Zaharia Stancu (1902-1974)

Cristian Sandache

colecția Sens, Tritonic, 2023

George Călinescu observa undeva, că în tinerețea sa Zaharia Stancu avea o privire fascinantă, dar care transmitea o constantă neîncredere față de toți cei cu care interacționa. Și în opera lui literară, alter-ego-ul său (tumultuosul Darie) se comportă de multe ori, asemenea unei sălbăticiuni de pădure, gata să fugă sau să muște, la cel mai neînsemnat semn care ar prefața un pericol. Sunt manifestările comportamentale ale cuiva care a cunoscut încă din copilărie, nu doar mângâierea de gheață a sărăciei, ci și cortegiul unor umilințe generatoare de mari frustrări, repede convertite în dorință de răzbunare și de eliberare. (Autorul)

semnal editorial în Buletin editorial RADOR nr 7-8 (97-98) / iulie-august 2023

 

Între vulturi și oameni

Teodora Matei

colecția SFFH, Tritonic, 2023

Încă o bijuterie marca Teodora Matei. De citit neapărat! – Bogdan Hrib

„De’Log m-a adus aici, în coliba părăsită de la marginea satului. M-a împins înăuntru și a fixat cu umărul scândurile prinse cu funii ce astupau intrarea. S-a întors peste câteva momente cu un cuțit în care se reflectau razele lunii. L-a trecut o dată peste legătura de la spate și mâinile mi-au țâșnit în față, eliberate din strânsoare. Vârful lamei îmi ciupise pielea antebrațului și lăsase în urmă trei picături de sânge. Le-am privit scurgându-se pe cămașa albă de pânză aspră. Mă așez pe pământul bătătorit, rezemată de peretele colibei. Nuielele lipite cu pământ nu opun rezistență. Dacă m-aș lăsa pe spate, și aș face asta în mod repetat, bețele acelea s-ar rupe. Peretele colibei s-ar dărâma, iar eu aș evada. Degeaba, pentru că n-aș avea unde să mă duc. La răsărit e marea, pe care femeile nu pot călători. La apus, muntele sălbatic. N-aș ajunge vie dincolo de piscuri. Judecata Vulturoaicelor m-ar fi ținut prizonieră oriunde, chiar și în mijlocul câmpului. Funia de la încheieturi, coliba părăsită… erau doar pentru ceilalți, pentru sătenii ce așteptaseră încruntați să fiu scoasă de la judecată. Pentru ochii ce mă urmăriseră cu ură cum pășeam desculță prin colb. Pentru gurile mute, deschise a mirare. Pentru cei ce șopteau speriați. Pentru privirile acuzatoare ce mă sfâșiau. Eram primul om, după sute de ani, judecat după Cartea Veche. În zori voi fi arsă pe rug.”

semnal editorial în Buletin editorial RADOR nr 7-8 (97-98) / iulie-august 2023

 

Mass-media în postcomunism – Jurnalismul – știință, profesie, ocupație sau hazard

Florin Ardelean, Ioan Laza (coord.)

colecția Comunicare media, Tritonic, 2022

De nu mai puțin șapte ori, la mijlocul lunii octombrie, ne-am întâlnit la Oradea pentru a diseca și rostogoli două zile o problemă ce ne dă de gândit mai tot anul: cum se înfățișează, ce ne oferă, cine o hrănește, unde se face, când apare și de ce prezintă atâta interes mass-media de mai bine de trei decenii. Fiecare an a propus o anumită ipostază a jurnalismului postdecembrist, un unghi propriu de abordare, drept pentru care 2022 a stat sub semnul unei interogații ce nu încetează să suscite răspunsuri diverse și, totuși, să amâne o soluție definitivă: Jurnalismul: știință, profesie, ocupație sau hazard? (FLORIN ARDELEAN)

semnal editorial în Buletin editorial RADOR nr 7-8 (97-98) / iulie-august 2023

 

STRATEGII DE LEGITIMARE A RĂZBOIULUI. Narațiuni și cadraje mediatice în contextul invaziei din Ucraina

Cătălin Nastasiu

Colecția Comunicare media, Tritonic, 2023

Criza din Ucraina rămâne în continuare caracterizată de multe necunoscute. Confruntarea militară și informațională este în plină desfășurare, iar deznodământul nu poate fi încă întrevăzut. Lucrarea de față se axează pe analiza narațiunilor și cadrajelor utilizate de actorii instituționali și mediatici din Rusia în contextul invaziei asupra Ucrainei și oferă o înțelegere mai clară a tehnicilor și strategiilor de legitimare a războiului utilizate de acești actori. Analiza ne permite să înțelegem unele caracteristici esențiale ale războiului modern, în primul rând faptul că, în zilele noastre, confruntările militare sunt precedate și însoțite de ample acțiuni de modelare, chiar de condiționare, a opiniei publice, iar rezultatul respectivelor confruntări este decis pe terenul de luptă, dar mai ales pe terenul de luptă constituit din emoțiile, opiniile și interpretările fiecăruia dintre noi. (Alina Bârgăoanu)

semnal editorial în Buletin editorial RADOR nr 7-8 (97-98) / iulie-august 2023

Scrie un comentariu

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu steluță sunt obligatorii *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.